Fan(atic)
Moderator
Din: Bucuresti
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 10201
|
|
Pe scena Operetei a avut loc, joi seară, premiera spectacolului-concert "Odiseea Vīsoţki", produs de Asociaţia Culturală "OpenArt" şi Teatrul Naţional de Operetă "Ion Dacian". de Maria Sarbu 28/03/2009 (Actualizat 18:59)
Este un omagiu adus de regizorul Alexander Hausvater şi un grup de actori şi solişti lirici celebrului actor, poet şi muzician rus Vladimir Vīsoţki, aflat īn vogă īn anii '60-'70, dar ascultat mai mult īn "underground".
Tinerii de astăzi n-au auzit de Vladimir Vīsoţki. Nu ştiu că acest mare actor, poet şi muzician a fost unul dintre ruşii care a invocat īn versurile sale cāntate libertatea, īn anii '60-'70. A şi jucat "libertatea" pe scenă. Era prea talentat ca să fie total interzis īn Uniunea Sovietică. Cāntecele sale au putut fi auzite īn puţinele concerte pe care le-a avut. Foarte puţine īnregistrări īn studio s-au făcut. I-au apărut īn "patrie" doar cāteva discuri de vinil.
Īn schimb, se făceau īnregistrări la magnetofon, care circulau. Cu cāt erau interzise cāntecele lui Vīsoţki, cu atāt īnregistrările cu operele sale muzicale erau tot mai căutate. După moartea sa (25 iulie 1980), fenomenul Vīsoţki a luat amploare. Īn ţara noastră, despre Vīsoţki se pare că s-a scris prima dată īn 1988, īn Romānia literară, articolul fiind intitulat "Singularul Vladimir Vīsoţki". Avea o voce unică, inconfundabilă, iar versurile aduceau libertatea īn sufletul fiecăruia.
ĪN UNDERGROUND Poezia lui, aşa cum a creat-o şi a pus-o pe note, este greu de tradus īn altă limbă ca să i se păstreze īntocmai sensul. Cu atāt mai greu să fie cāntată, aşa cum o făcea el. Poate de aceea spectacolul "Odiseea Vīsoţki", realizat pe un scenariu inspirat din viaţa şi opera poetului, actorului şi muzicianului, are un impact mai puţin puternic la generaţia tānără.
Pe cānd generaţia care auzise de el īncă īn acei ani de "glorie" ar fi preferat, poate, din acelaşi motiv - gradul de dificultate al traducerii - să asculte piesele īn rusă, chiar dacă această limbă este greu de īnţeles. Ar fi fost cel mai potrivit de folosit supratitrarea, iar actorii şi soliştii lirici să cānte īn original. Nu ar fi fost greu, pentru că Hausvater a distribuit patru actori născuţi īn Basarabia şi care sunt şi vorbitori de limbă rusă.
S-a remarcat acest lucru atunci cānd excepţionalul interpret al scenei basarabene (e la al treilea spectacol īn Romānia) Igor Caras a cāntat piesele selectate īn limba lui Vīsoţki. Ar fi putut interpreta cāntecele şi soliştii de la Operetă - voci bune, doar să se fi lucrat "la accent".
Totuşi, spectacolul merită toată atenţia. Este adusă atmosfera underground īn Moscova din vara lui 1980.
Era īn timpul cānd aici se desfăşurau jocurile olimpice de vară. La cāteva ore de la īnmormāntarea lui Vīsoţki, un grup de tineri īi aduceau omagiu, prin interpretarea cāntecelor sale. Era un control strict pe străzile oraşului, īn locurile publice. Fiecare piesă muzicală din cele 20 selectate pentru acest spectacol-concert este cāntată şi jucată īntr-un decor ce sugerează spaţiul underground.
Din echipa de interpreţi fac parte: Mihaela Strāmbeanu (de la Chişinău), o actriţă aparte ce atrage privirea publicului, Vitalie Bichir, Natalia Trohin, Florentina Ţilea, Viorel Păunescu, precum şi solişti de la Operetă - Silvia Sohterus, Oana Rusu, Amelia Antoniu, Cătălin Petrescu ş.a. Coregrafia o semnează Mălina Andrei, iar efectele video şi light design aparţin lui Lucian Moga.
_______________________________________ "Da' daca gardul se termina nu stiu ce-am sa fac..."
|
|