Fan(atic)
Moderator
Din: Bucuresti
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 10201
|
|
Trimis: Marţi 29 Iunie 2004
[la acea data nu auzisem de Pavel Stratan...nota mea!]
Levi, din Birmingham
urasc mesajele lungi, dar incercati sa aveti rabdare cu asta. promit ca merita. veti mai auzi despre acest cintaret. asta daca nu stiti deja despre el. stima levi
Fenomenul PAVEL STRATAN sau 'Amintiri din copilarie si adolescenta' Data: Monday, April 26 @ 08:29:33 EEST Topic: Debut
Imi amintesc de FLORIN CHILIAN si de al lui 'Iubi', cand ma grabeam sa spun ca in sfarsit avem si noi o clona de TOM WAITS si NICK CAVE, si de mica dezamagire ca restul pieselor sale de pe 'Iubi' nu mai aveau nimic in comun cu acest succes. Ma refeream pe atunci la acea combinatie de umor in versuri si de blues, care prinsese extraordinar la public. Nu stiu cat m-am rugat si cui m-am rugat, cert este ca a aparut de peste Prut PAVEL STRATAN, desi CHILIAN nu s-a mai reintors cu un alt hit de calibrul lui 'Iubi' (toate piesele de pe acest album au ceva de spus, insa nu pe notele de la slagarul omonim!!!).
PAVEL STRATAN desi se asculta momentan in Romania mai mult underground este deja un fenomen, repetand cheia succesului din Republica Moldova, unde este la ora actuala cel mai bine vandut 'produs' al anului. Marele sau merit este ca a reusit sa produca un album in totalitate constant, atat din punct de vedere muzical cat si ca versuri. Poate e prea mult sa spunem ca avem de-a face cu un album conceptual, asa ca ma voi multumi in aceste clipe sa vorbesc despre realizarea sa ca despre un act echilibrat.
Bob Dylan, atunci cand s-a lansat avea foarte multe de spus, avea o energie debordanta pe care o canaliza in subiecte, folosindu-se de muzica doar pentru a nu comuta intr-unul dintre multii si la moda pe atunci predicatori. Cam acelasi lucru se intampla si cu PAVEL STRATAN, doar ca la capitolul versuri, interpretul moldovean se limiteaza la 'Amintiri din copilarie', aducandu-ne multora aminte de cartea cu acelasi titlu a lui Ion Creanga. Avem de-a face cu un album caleidoscopic si telescopic in acelasi timp, cu alte cuvinte, personajelor care intr-o piesa sunt doar numite le sunt dedicate cantece separate, astfel trezindu-ne pusi in fata unui 'produs monografic'. Luluta, Marica, Vasile Mangu, Tata, betia, tigara, veti afla despre toate acestea ascultand reusita lui PAVEL STRATAN. Toate acestea imi spun ca, daca va avea intentia, solistul moldovean va reusi un al doilea album de acelasi calibru, daca nu cu mult mai bun la capitolul muzical (vom vorbi despre asta ceva mai tarziu), la fel de conceptual si de elaborat la nivelul postmodernismului lexical.
Diacronic vorbind, PAVEL STRATAN este inca un rural, nu a iesit inca din satul sau si chiar daca priveste copilaria si adolescenta cu nostalgie, nu ne da inca nici un indiciu cum ca ar fi iesit din acest mediu, atat de fecund. Daca ascultam cu atentie versurile insa, vom intelege ca lexical vorbind autorul este 'plecat de mult' si de aici poate si savoarea iesita din comun a banalitatilor pe care ni le comunica vreme de-o ora. Copil teribil al satului sau, ca Nica al lui Stefan a'Petrei, nimic nu ii este strain lui PAVEL STRATAN: fumeaza la greu, uneori chiar si iarba (cum o si spune cu umor in versuri), 'cum pica seara toti isi umfla nara de-aicea-i clar cand muzica canta toti danseaza la noi in sat e joc'
(daca stam sa credem tot ce spune), bea la greu, relatia sa cu vinul din poloboc fiind pretext inepuizabil de cantat, si nu ma refer neaparat la 'Eu beu', primul single din Romania, de pe acest album, are o relatie speciala cu viata de gang, cu tatal, care il bate, il suduieste si care pare sa ii fi marcat profund copilaria: de mitel, de cand ma stiu mi-a placut sa beu sa fumez, sa dau cu pumnul si sa fac ce vreu. ce folos ca tata mieu ma batea cu slangu si oricand el ma cata ma gasea in beci la Mangu
greu, mi-o fost de-odata greu, pana m-am invatat sa beu cu cana mare vinu negru de primaie
si nu in ultimul rand, nu lipsesc relatiile amoroase de o noapte, descrise cu un umor pe care doar un spirit mundan il poate produce, alternand nostalgia si starile cu o colocvialitate familiara: Bluzita scoate-o si agat-o in cui Fustita uite-a fost si de-amu nu-i. Eu te ajut tu numai zi ca vrei Si-n trei secunde esti numa-n cercei...
'Da' mai tare si cel mai tare-mi place de Marica Are una piesa importanta-o jucarica Numai cat te joci cu jucarica Iaca asta inteleg si eu, JUCARICA Dar pe urma fugi ca daca te prinde tata lu' Marica Ori te-nsoara cu dansa ori iti rupe si tie JUCARICA...'
Impresionant este faptul ca, tot acest umor rural, toata aceasta imensa gluma care este viata, redata constient de STRATAN nu ar avea acelasi efect daca nu ar fi insotite de adevarate cavalcade de atmosfera:
Vecinii dorm ei nici habar nu au Prin curte umbla dezlegat bau-bau'
De exemplu, cand asculti 'Cand liliecii zboara' nu iti poate fi straina atmosfera de la Edgar Allen Poe, chiar daca accentul pe parodie nu il paraseste nici de aceasta data pe STRATAN. 'Cand eram mitel' este o banalitate cum nu am mai auzit de mult si totusi nu pot evita sa nu sesizez antinomia intre ludic si tempora labuntur, care ii confera profunzime si o transforma intr-o piesa de un lirism delicios: 'Nu mai zic de rest, porci aveam vreo trei, Nu mai zic de vaca Floarea si vitelul ei, Rata o duceam la balta, Vaca la paduri, Nici de porci nu stam in laturi Le fierbeam laturi ...
De cate ori ma uit la cineva mitel De-atatea ori mi-aduc aminte parca-s eu Si-asa de tare-as vrea Sa fiu in locul lui Dar inteleg ca-i prea tarziu si ce-a fost amu nu-i ...
Anii ii cuprind, Varsta tot mai greu Cand ma uit nu-mi vine-a crede ca aista-s eu, Cel care fugea de-acasa la ciresii copti Unde imi faceam parintii sa nu doarma nopti
Nu stiu in ce masura PAVEL STRATAN are habar de Villon, Poe, Brumaru, evident Creanga, de muzica lui Vasotski, Oscar Benton, Tom Waits sau Nick Cave, cert este ca ar fi desuet din partea mea acum sa ma trezesc carcotind cu privire la bagajul sau cultural. Iata ca 15 ani de zile am asteptat o revolutie in versurile din muzica romaneasca, excluzand versurile din clasici, si surpriza vine tot de unde acum zeci de ani in urma Eminescu punea bazele limbii romane culte. Nu vreau sa fiu patetic, asa ca ma voi opri aici cu profetiile. Sa nu uitam totusi ca de peste Prut ne-au venit cate un nume pentru aproape fiecare gen muzical reprezentativ: ZDOB SI ZDUB, O-ZONE, MILLENIUM iar acum avem si PAVEL STRATAN.
PAVEL STRATAN imi permit sa spun ca este in sfarsit pentru Romania ceea ce este SHANE McGOWAN pentru spatiul American, venind cu Paddy al sau peste un spatiu contaminat pana la refuz de hip-hop, country si spirit yankeu. Multe dintre versurile sale comporta aceeasi agresivitate din hip-hopul romanesc, e drept, armonizate cu o muzica de alta factura, reusind simbioza intre umorul PARAZITII-lor si eclectismul defunctei trupe RACLA.
Dimineata ne sculam cu toti ne povesteam ce-aveam de zis si-amu te scoli de dimineata daca-ntr-adevar azi noapte nimenea nu te-a ucis
ce bine-ar fi sa fie-n viata asa de simplu cum ar fi sa fie-n viata viata viata iti place cumpara nu-ti place nu trai as fi 'n-nteles un lucru care ma framanta tot mai des eu ori traiesc sa fac parale ori fac parale ca sa pot sa mai traiesc
Spiritul 'sindicatului' nu a murit, de aceasta data ne este adus de peste Prut de un moldovean pur-sange, care nu se sfieste sa cante cu accentul de la mama lui si sa foloseasca muzica ca pe un vehicol, pentru a se face mult mai amplu ascultat, decat un predicator crestin.
Fiindca veni vorba despre linia melodica, e momentul sa spun ca la acest nivel PAVEL STRATAN nu straluceste, si totusi ceva de aici te fascineaza, poate simplitatea pieselor sale pe care le poti canta ulterior cu cea mai mare usurinta. Cand am ascultat prima oara ILIE MICOLOV, 'Cantec pentru Mihaela' mi-am spus ca asa ceva trebuie sa fi stat la bazele manelismului la romani, si ma refer aici la ritmul acela idiot de sintetizator turcesc, vehicol pentru ca vocalistul sa poata spune ceva. Din pacate, de cele mai multe ori acesta nu avea nimic de spus si de aici aberatia si colapsul in comunicare. In cazul lui PAVEL STRATAN lucrurile nu stau chiar asa. E drept, sintetizatorul si beat-ul cel mai simplu sunt pretutindeni, pe nimeni insa nu pare sa deranjeze. Nu lipsesc chitarile, si uneori chiar solo-urile de chitara, care mai variaza putin monotonia sound-ului, acest lucru nu salveaza insa hotarator, deoarece chiar si fara ele, atata timp cat are ce spune, STRATAN vrajeste. Se poate intampla sa schimbi CD-ul si atunci sa te trezesti intrebandu-te 'ce naiba te-a prins atat de mult la tipul asta'; culmea e ca dupa o astfel de intrebare urmatorul pas este introducerea inca o data a CD-ului cu STRATAN pe platan, pentru a elucida enigma. Daca ascult SHANE McGOWAN si mi-e clar ca ascult muzica irlandeza cu ceva accente punk, in cazul lui PAVEL STRATAN ascult si nu pot clasa. Exista reminiscente de muzica de estrada, de cafe concert, de blues, tango, femenco, fox-trot, rock-n roll satesc, asa cum pot fi toate acestea redate cu un beat de sintetizator. Nu exista un stil cap-coada, toate curg dupa voia interpretului, incat nu ma pot abtine sa nu ma gandesc cum ar suna STRATAN unplugged, cu o trupa in toata regula in spatele sau. Cred ca genial, asta cu conditia ca jam-session-ul sa fie in toata regula, conferindu-le libertati depline muzicienilor sai. Poate ca inainte de urmatorul album nu ar fi rau un unplugged, nu de alta, dar cred ca alta forta ar avea promovarea ulterioara a muzicianului din Moldova de peste Prut. Daca mi se permite un sfat pentru PAVEL STRATAN acela ar fi: mai multa atentie la muzica, eventual la gasirea unui producator de anvergura, care sa scoata cat mai repede posibil diamantul din mina!!!
Mi-e greu sa nominalizez urmatorul single de pe acest album, dupa 'Eu beu', toate celelalte piese fiind egale ca valoare si ca priza la public: 'Vasile Mangu', 'Tigara', 'Cand liliecii zboara' 'S-o-nsurat baietii' 'Tata' 'Cand eram mitel' 'La city' 'Vinul de primaie' 'Luluta' 'La vale'
Secretul succesului sau consta tocmai in combinatia momentan bine dramuita intre muzica unei generatii trecute si versurile generatiei actuale. In ceea ce priveste vocea, PAVEL STRATAN nu sta genial, nu are pretentii de vocalist de calibru ci de interpret cu feeling, si aici 'produsul' este complet, incat nu consider desueta comparatia cu Oscar Benton, Vasotschi sau Tom Waits. In sfarsit, Romania are si asa ceva. Sa ne traiasca!
Modificat de Fan(atic) (acum 17 ani)
_______________________________________ "Da' daca gardul se termina nu stiu ce-am sa fac..."
|
|