Fan(atic)
Moderator
Din: Bucuresti
Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 10201
|
|
evenimente: PAVEL STRATAN - ‘Amintiri din copilarie’,vol.2 - Critica 02.11.2004 Mai mult despre: Stratan Pavel Scriam acum cateva luni despre PAVEL STRATAN pentru prima oara, dupa ce avusesem ocazia sa ascult in premiera un fragment dintr-o piesa in cadrul emisiunii lui Andrei Gheorghe cu certitudinea ca acela avea sa fie primul dintr-un lung sir de articole avand la baza talentul acestui cantaret venit de peste Prut. Spuneam atunci ca daca va confirma in al doilea album, PAVEL STRATAN are mari sanse sa fie nu numai senzatia acestui an in peisajul muzical romanesc ci si unul dintre sigurele produse de export ale Romaniei. Acest lucru s-a intamplat saptamana trecuta si imi face o deosebita placere sa prezint cel de-al doilea album semnat PAVEL STRATAN.
’Amintiri din copilarie’, vol.2 pastreaza linia baladesca a primei parti din aceasta saga intima si personalizata. La nivelul versurilor STRATAN opereaza modificari capitale in primul rand din punctul de vedere al profunzimii versurilor. Daca albumul de anul trecut prezenta oarecum global un anumit aspect al copilariei, de aceasta data, fara sa analizeze o alta etapa existentiala cantaretul schimba usor tonul de parca ne-ar spune: ‘de data asta, fiindca stiti cum sta treaba cu problemele mele de pubertate, iata povestea spusa de un adult patologic cinic.’ Era ceva pe primul album care inca mai respecta canoanele unei naivitati narative, ale unui ‘pacat’ nevinovat si irational. De aceasta data sunt trase concluziile, cu cinism, ironie si chiar cu o anumita contemplare demonica. Daca ar fi sa ignor liniile melodice ca ton ar trebui negresit sa fac o legatura intre ’Amintiri din copilarie’, vol.2 si ’Simpathy For The Devil’ al celor de la ROLLING STONES. Cu alte cuvinte, daca albumul anterior putea sublima pana la intrebarea ‘ce?’, noul produs de la PAVEL STRATAN este axioma graduala a lui ‘cum?’
STRATAN exploreaza in profunzime tematica alcoolismului infantil (nu ca viciu ci din pur eroism si curiozitate), complexul patern, iubirea (de data aceasta la nivelul responsabilitatii) si in premiera moartea. ’Visul’ si ’Sanatate’ sunt piese dramatic de profunde, antiteza aproape de imaginat a sintagmei hatre si jucause. Cei care ii cunosc repertoriul din concerte vor recunoaste in aceste cantece dezvoltarea piesei simfonice ’Cucu o murit’.
Din punct de vedere muzical intregul album poate fi caracterizat printr-un accentuat simfonism si printr-o mult mai elaborata exploatare melodica. Cantecele simple de pe ’Amintiri din copilarie’ vol.1’ ignora mult mai mult kiturile de care acum STRATAN pare sa se fi folosit doar pentru trasarea liniilor generale. Acordeon, corzi, chitari, noua realizare a lui PAVEL STRATAN este un produs matur si ’Copilaria’ are reminiscente de banc sec cu sadici, cu umorul sau mucalit STRATAN recunoscand in interviuri ca epilogul acestui cantec este unul cu happy-ending, animalele scapand nevatamate. ’Foc la ghete’este un cantec ironic de dragoste iar ’Inca nu-nvatam’ este pana acum primul care ne trimite cu gandul la relatia fiului cu tatal sau. ’La tanti Nina’ apeleaza la duetul cu Ina (vocea feminina de pe albumul anterior), pe o orchestratie care multora le va aduce aminte de backgroundul de la ‘Summer in Berlin’, celebra piesa a celor de la ALPHAVILLE. ’M-am nascut de ziua mea’ continua aceasta linie a new-waveului german, (mult mai aproape de ALPHAVILLE decat de KRAFTWERK), cu pretexte de clape ce incadreaza partitura vocala propriu-zisa, careia i se si confera un rol mult mai pregnant, comparativ cu new-wave-ul britanic. ’Peste ani cincizeci’ este una dintre cele mai ‘lucrate’ piese de studio de pana acum, premiera fiind dubla si ca urmare a versurilor cu tente preponderent sociale si existentiale.
’Pestisorul de aur’ mie personal imi aduce aminte de ’If I Had a Million Dollars’ a celor de la BARENAKED LADIES, socialul facand si de aceasta data diferenta, iar suflatorile variind paleta lirica. ’Primul sarut’, dincolo de titlul romantic este un cantec crud la a carui realizare contribuie background vocalul feminine, decent si foarte usor perceptibil. Acordeonul de acompaniament, chiar daca usor frantuzesc nu iese din cadratura solemna cu care ne-a obisnuit pe acest album PAVEL STRATAN, chiar daca unora le va starni amintiri NEGRESSE VERTES. ’Sanatate’ este din pacate cel mai banal cantec de pana acum, iar asta ca urmare a faptului ca la cat de ridicata este stacheta nu aveam cum sa nu dam si peste unul mai putin reusit. ’Seca’ este o piesa de un realism antropologic aproape schizoid, diavolescul fiind poate aici cel mai aproape de esente, nu de pomana la inceputul sau STRATAN apeleaza la un citat din Slavici, ’Moara cu noroc’: ’Banu-i ochiul dracului.’ Poate fi vorba despre un viitor posibil single, probabil al optulea de pana acum de pe acest album. ’Viata moldovana’ ajunge sa sune redundant iar programele electronice devin aproape obositoare, este a doua piesa mai putin reusita de pe ’Amintiri din copilarie’, vol.2. ’Visul’ debuteaza cu o orchestratie elaborata si solemna, care mie mi-a amintit de linia melodica a coloanei sonore din filmul ‘Drumul oaselor’, acesta fiind unul dintre cantecele care par sa prefateze o noua abordare melodica pe un urmator album al lui STRATAN.
De la acest album s-ar putea vorbi despre un PAVEL STRATAN care si-a verificat limitele, si-a probat abilitatile iar acum iese izbavit din aceste cautari, reusind sa ignore micile tentatii, e drept, de efect, dar dizolvate. Nu ma pot abtine insa in final sa nu ma intreb daca mai exista vreun cantaret contemporan care sa isi cante biografia cu aceeasi franchete si totodata apeland la un universalism aproape imposibil de conceput. Nu ma pot totodata abtine sa nu ma intreb cate albume PAVEL STRATAN vor continua sa ii cante biografia, si cum va arata albumul care va marca aceasta rupture tematica.
In orice caz, iar aici il voi cita pe insusi STRATAN, ‘timpul va fi cel care va hotari’. Inca un exemplu de joie de vivre din partea unuia dintre cei despre care s-ar putea spune la prima vedere ca a obosit sa mai traiasca.
Autor: Bogdan Geana,
_______________________________________ "Da' daca gardul se termina nu stiu ce-am sa fac..."
|
|